Syftet med en motortävling är att att sätta rallyförarna på prov. Genom att utsätta dem för svårigheter så får de en möjlighet att visa vem som är skickligast. Det gäller att undvika tidspillan, genom en effektiv kurvtagning slipper bilen förlora tid. Föraren tar sikte på apex (tangeringspunkten) för att slippa svänga mer än nödvändigt.

Hög hastighet är inte det enda sättet att vinna en tävling. Det kan räcka att köra smart. Precis som under en fotbollsmatch kan det löna sig att hålla 0-0. En Formel 1-förare som leder GP-touren får se till så att konkurrenten som ligger honom i hälarna i poängligan inte knappar in försprånget. Han bryr sig inte om att vinna, det räcker med att hålla den viktigaste konkurrenten bakom sig i resultatlistan. Han har också hjälp av sin stallkamrat.

Kung för en dag

Eftersom ett lopp i dessa hastigheter oundvikligen är förenat med många risker, kan man fråga sig vad det är som driver människor att utöva denna sport. Naturligtvis är motorsportens popularitet en drivkraft. Nyligen såldes en Aston Martin DB5 såldes för välgörenhet för 24 miljoner. Förarnas hjältemod är det som driver cirkusen. För publiken är det en gastkramande upplevelse att höra tjutet av bilmotorerna när det passerar för varvning. Det går knappas att urskilja vem som leder tävlingen utan information från kontrolltornet och skyltar som visar förarnas placering. Traditionen bjuder att den som kliver högst upp på prispallen mottar en magnumflaska med champagne som han öppnar och låter spruta ut över omgivningen. Vinnaren är som ett dagisbarn som fått lov av fröken att leka med trädgårdsslangen utan att få någon bestraffning.

Ett sätt att få ner hastigheten på banan är att anlägga chikaner. En chikan påminner om en ringlande orm. Inför starten har ett antal parkeringsvakter uppgiften att markera vilken position bilarna ska befinna sig i. De har vimplar och namnskyltar. För att göra sporten mer publikvänlig är det ofta fotomodeller som sköter denna uppgift.