Falkenbergs motorklubb

Den 14 mars 1929 bildades Falkenbergs Motorklubb på Café Göta i Falkenberg. Det har hänt mycket sedan dess och flera kända profiler tävlat för klubben.

Klubbens hemsida uppdateras regelbundet

Alla medlemmar i Falkenbergs Motorklubb har givetvis ett brinnande och äkta intresse för motorsport och allt som rör motorer. Klubben håller sig uppdaterad om vad som sker i branschen och skriver om det på sin hemsida, så alla andra som har samma intresse kan ta del av händelserna. Du kan ta del av nya tekniska utvecklingar, vilka olika grenar motorsporten har, nya motorcykel- och bilmodeller, historiska händelser och mycket mer.

Sverige har ett stort intresse för motorsport

Den mest kända motorsporttävlingarna som arrangeras i Sverige är Gotland Grand National och Novemberkåsan. Dessa två tävlingar är så kallade endurotävlingar (motorcyklar som körs på olika banor i svåra terränger). Det tävlas även i flera andra motorsportsgrenar som till exempel speedway, rally och F1. Sverige har haft många förare som varit framgångsrika, där en av dem var Joakim Bonnier som så tragiskt omkom på Le Mansbanan efter en krasch 1972, även han en förare som tävlat för Falköpings Motorklubb.

Nätet

Nu när internet finns har intresset också ökat för att köpa motorprylar och det går att köpa mängder av saker på nätet och för varje dag kommer det fler saker, och det har lett till att motorsport numera är en miljonindustri. Om du vill kan du också spela på motorsport, går det utmärkt att betta på Unibet TV fotboll och även streama matcherna live på nätet. Förut var det mest fotboll och ishockey som det gick att spela på, men nu finns de flesta sporter och så även motorsport.

Förare från Falkenberg Motorklubb

Genom åren har Falkenberg Motorklubb haft många framgångsrika förare: Ingemar och Håkan Bengtsson, Jörgen Ask och Leif ”Gusten” Gustafsson som alla tävlat i roadracing. Sven-Åke Hermansson, Peggen Andersson, Ulf Svensson och Leo Andersson är alla kända bilförare från klubben.