Motorcykeln och dess historia

Man tror att världens äldsta motorcyklar tillverkades någon gång i slutet av 1800-talet, men redan på 1860-talet gjordes försök att bygga en motorcykel: Fransmannen Perreaux försökte sig på att driva en cykel framåt med hjälp av en ångmaskin. Utan större framgång, bör tilläggas.

Det skulle dröja till 1897 innan en praktiskt användbar motorcykel konstruerades, då i form av en trehjuling. Numera är motorcyklar av olika modeller vanligt förekommande ute på våra vägar, och många känner också till flera av de största märkena.

Olika klasser

Det alla kanske inte vet är att motorcyklar delas in i två olika klasser: tung motorcykel och lätt motorcykel (mopeder tillhör kategorin mycket lätt motorcykel). I Sverige är det 18-årsgräns för att ta mc-kort och för att lagligt få köra motorcykel. Många motorcyklister tillhör någon form av motorcykelklubb alt. något annat slags nätverk, där de kan träffa likasinnade och ge sig ut och köra tillsammans.

Historik

Motorcykelns historia går tillbaka till 1880-talets Tyskland, där två män vid namn Daimler och Maybach uppfann modellen som kom att kallas Daimler Reitwagen. Produktionen av motorcyklar satte dock inte igång på allvar förrän 1894, då ett av världens första motorcykelföretag, Hildebrand & Wolfmüller, grundades.

Under en tid var Tyskland ledande inom tillverkningen av motorcyklar. Britterna var dock hack i häl, och 1896 började även engelsmännen producera motorcyklar. Landets första etablerade motorcykelföretag hette Excelsior Motor Company.

Triumph och Harley gör entré

Två år senare började man tillverka och producera motorcyklar även i USA, främst genom amerikanen Charles Metz förtjänst. Men det var först runt millennieskiftet som massproduktionen av cyklar påbörjades, dock inte av de amerikanska modellerna, utan av den brittiska mc-modellen Triumph.

Några år in i på det nya millenniet kom det världsberömda och mytomspunna motorcykelmärket Harley Davidson att grundas. Men Harley Davidson förblev inte störst på marknaden så länge. Precis innan första världskrigets utbrott kom det amerikanska företaget Indian Motocycle Company att bli störst, med ca. 20 000 cyklar i produktion varje år.

Krigets intåg

Det är nära till hands att tro att kriget betydde slutet, eller i alla fall stora bekymmer, för industrin i sin helhet. Men faktum är att det blev ett rejält uppsving för motorbranschen i stort, då efterfrågan på motorcyklar var stort från militärens håll. De som tidigare suttit till häst fick istället en motorcykel.

För Harley Davidson innebar det viktiga och stora affärer. Ca. 50 % av företagets motorcyklar levererades till militären och andra som var i behov av ett snabbt transportmedel. Även företaget Indian gick bra, men låg efter kriget på andra plats efter HD. Snart skulle de dock få konkurrens av den tyska uppstickaren DKW, och det tog inte lång tid förrän motorcykelmodellen BSA Golden Flash introducerades och snuvade Harley Davidson på förstaplatsen.

Det här skedde i början av 1950-talet, och nästkommande år var tyskarnas position som nummer ett relativt ohotad. Sedan kom 60-talet, och den japanska biltillverkaren Honda började producera välbyggda, snygga motorcykelmodeller som snabbt revolutionerade hela industrin. Man tillverkade cyklar med tvåtaktsmotor, vilka under en lång tid var mycket mer populära än dagens fyrtaktare.

Idag är Asien nummer ett

Det är på den asiatiska marknaden, framför allt i Japan och Kina, som dagens motorcykelindustri blomstrar mest. Hondas modell “Super Club” såldes i omkring 60 miljoner exemplar mellan åren 1958-2008.

Även Indien kommer starkt, framför allt när det gäller tillverkning av motorcyklar. Företag som Hero Motor Corp, Bajaj och TVS Motors är numera kända namn. Hero Motors modell Splendor har sålt i över 8 miljon exemplar.