Mika Häkkinen föddes 1968 i Helsinge kommun i Finland. Han debuterade som Formel 1-förare 1991 och åtta år senare vann han världsmästartiteln för McLaren. Även året därpå, 1992, tog han hem den högst åtråvärda och prestigefyllda titeln.

De tre mäktiga: Mäkkinen, Räikkönen och Rosberg

Mäkkinen är med dessa två guldmedaljer en av tre finländska racerförare som någonsin vunnit VM i Formel 1. Han är i gott sällskap med Keke Rosberg som tog hem guldet 1982 körandes för Williams-Ford, och Kimi Räikkönen som vann 2007, körandes för Scuderia Ferrari.

Faktum är att Finland är det land som fostrat flest internationella förare i Formel 1 och rally, sett per capita. Finländarna är, kanske föga förvånande, ett av de mest motorintresserade folken i världen.

En av ovan nämnda förare, Kimi Räikkönen är dessutom fortfarande aktiv, och honom kan man ibland hålla som vinnare på oddset inför Rysslands GP, via spelsajten Unibet eller liknande.

Fakta om Formel 1

  • Förkortas F 1 och heter på engelska Formula One
  • Tävlingar körs på asfalterade, inhägnande banor
  • Alla tävlingar som körs ingår i världsmästerskapen i F 1-VM (FIA)
  • FIA står för Formula One World Championship
  • Tävlingarna kallas för Grand Prix (GP)

Fakta om Häkkinen

  • Aktiv mellan 1991-2001
  • Kört för McLaren Mercedes, Peugeot och Ford
  • Kört för Lotus Ford och Lotus Judd
  • Debut i USA Grand Prix i Phoenix (tävlingen vanns av Ayrton Senna)
  • Avslutade i Japans Grand Prix i Fuji 2001
  • 165 genomförda lopp
  • 59 brutna lopp
  • 20 segrar, 14 andraplatser och 17 tredjeplatser
  • 26 pole positions (första startposition på den s.k. griden)
  • 1 diskvalificering (efter 44 varv i Belgiens Grand Prix, 1997)
  • 420 totalpoäng
  • 25 snabbast varv

Häkkinens karriär

Mika Häkkinen är vida känd för sin spektakulära körstil, sina snabba kvaltider samt sitt tysta, lågmälda finska humör (och humor). Första vinsten kom i Europas Grand Prix, på Circuito de Jerez i Spanien, efter det att David Coulthard fått order att flytta sig och släppa förbi Häkkinen.

Seger nummer två kom vid Australiens Grand Prix då Coulthard fick samma order, efter det att McLaren hade strulat i depåstopp. Detta fick till följd att Häkkinen tappade ledningen och att Coulthard, som gått upp i ledningen, blev tvingad att släppa förbi Mika igen (på grund av en så kallad stallorder).

Häkkinen körde som redan nämnts sitt sista lopp i Japans GP 2001, men gjorde sedan en kort comeback 2005. Då i Deutsche Tourenwagen Masters (DTM), som direkt översatt blir “Tysklands standardvagnsmästerskap”, där han totalt slutade på en femteplats.

Häkkinen avslutade med att delta i Belgiens GP, där han endast vann ett enda lopp på en hel säsong. Tävlingarna kördes på racerbanan Circuit de Spa-Francorchamps i Belgien, där man bland annat även kör Belgiens Grand Prix, GP2 Series, Superstars Series samt World Series by Renault. Tidigare har även ovan nämnde Deutsche Tourenwagen Masters körts på banan.

Slut på karriären

I november 2007 meddelade Mika Häkkinen att racingkarriären var över för gott. Med 11 säsonger i F 1-toppen, samt en riktigt otäck krasch 1995 då han kunde mist livet, proklamerade han att ville ägna sig mer åt familjen och papparollen, tillsammans med hustrun Erja och deras förstfödde son Hugo (född 2001).

Räikkönen tar över

Häkkinen lämnade över stafettpinnen till den då 22-åriga supertalangen Kimi Räikkönen, som har förvaltat arvet som F 1-kung väl, genom att göra en fantastisk debutsäsong för Sauberstallet (Alfa Romeo), köra flera framgångsrika år för såväl McLaren som senare för Lotus Renault.

Sedan 2014 tillhör Räikkönen det italienska stallet Scuderia Ferrari.